سنت شکنی

2009/10/18 at 10:50 ق.ظ. 67 دیدگاه

از نظر من سنت شکنی و رو به دنیای مدرن آوردن خیلی خوبه اما تا زمانی که احساسات و عقاید کسی جریحه دار نشه.
شما می تونید سنت شب چله رو به جا نیارید و اون شب ساعت 9 شب بخوابید و نه تخمه بخورید و نه هندونه ، نه کسی از دست شما ناراحت می شه و نه به عقاید کسی توهین کردید، به شرط اینکه عضو یه خونواده ی سنتی نباشید.
اما تصور کنید این حالت تو یه خونواده ی کاملا سنتی اتفاق بیفته. خونواده ای که شب چله رو طبق آداب و رسوم سنتی و قبیله ای خودشون به جا می آرن. یه شخصی از اقوام بگه من به این آئین شب چله و شب بیداری اعتقادی ندارم و دلم نمی خواد مثله قدیمی ها بیام و تخمه بشکونم و هندونه بخورم.
چی میشه؟… خیلی واضحه! بزرگان فامیل از اون فرد دلسرد میشن. اون رو به وقیح بودن متهم می کنن و می گن که تو روی بزرگتر ایستاده و کما اینکه اگه بخوان خیلی سنتی باشن طرف رو طرد می کنن.
آهنگ محسن نامجو هم حکایت همینه.
آقای نامجو می دونستن و به این مسئله واقف بودند که مردم ما ، مردمی کاملا مذهبی و سنتی هستند. آقای نامجو می دونستن که مردم ما تحمل پذیرش این مسئله که کتاب مقدسشون همراه با موزیک همراه بشه رو ندارن.ولی چه کردند؟
سنت رو شکوندند. خیلی راحت! و باید هم می دونستند که مردم ما تحمل این مسئله رو ندارند.
منکر این قضیه نیستم که بعضی از اشعارشون و سبک خوندنشون بی نظیره اما…

Advertisements

Entry filed under: دسته‌بندی نشده.

محسن نامجو ادامه

67 دیدگاه

  • 1. alieh  |  2009/10/18 در 11:25 ق.ظ.

    تا کی باید مردم ما بازیچه ی عقاید کسانی مثل مراجع تقلید باشن که همین الانش هم توی سه سوت می تونن افکار خاص خودشونو رو وارد ذهن مردم کنن؟
    من طرفدار نامجو نیستم که ازش دفاع می کنم حتی آهنگاشو هم بیشتر از دفعات معدودی گوش نمی دم. اما نامجو کار خودش رو درست انجام داد.
    اون و خیلی های دیگه عقیده دارن که قرائت قرآن می تونه مدرن هم بشه و می تونه در تمام زمینه های هنری وارد بشه. نمی دونم چرا شما فکر می کنید با این کارش توهین به مقدسات کرد! هیچ توهینی وجود نداره. این افکار مردمه که چیزی رو که بد نیست بد جلوه می ده.
    بار اول که یه آیه رو خوند، گفتن ایراد اساسی داره. و طردش کردن. اذیتش کردن. وقتی میاد یه سوره رو می خونه از سر لجبازی بچگانه نیست. بلکه می گه سر اعتقادم هستم. قرآن مال هنر من هم هست.
    من هم اگه جای نامجو بودم همین کارو می کردم.

    • 2. پری ناز  |  2009/10/18 در 11:30 ق.ظ.

      به میو میو افتادن به نظرت هنرههههههه؟

      • 3. Mrs.ZigZag  |  2009/10/18 در 7:53 ب.ظ.

        من رو ببخش پریناز. من آهنگی رو که تو می گی رو نشنیدم و کلن با نامجو هم از نظر سبکش ارتباط برقرار نمیکنم. اما این حرف تو به نظر من بیشتر از خوندن قرآن با آهنگ توهینه…
        تو داری جبهه می گیری.
        از نظر من سنت شکنی اصلن چیز بدی نیست. چیزی که برای مردم جنبه ی قداست پیدا کنه باعث میشه مردم در موردش کمتر فکر کنن! مثل ازدواج که همه میگن سنته پیامبره و هیچ کس نمیگه این سنت پیامبری که اینقد قداست پیدا کرده چقد مشکلات غیرقابل حل داره! جوری که آمار همین سنت پیامبر روز به روز داره کمتر و کمتر میشه!!! قضیه ی قرآن هم همینه. تا وقتی که روی دین و قرآن تعصب داریم در موردش به خودمون اجازه ی فکر کردن نمیدیم و کسی هم اگه جور دیگه باهاش برخورد کنه حس میکنیم به مقدسات ما توهین شده.
        دقیقن مثل شخصی که با خدای خودش قهر میکنه یا بهش ناسزا میگه یا قربون صدقه ش میره!! اون موقعم آیا به مقدسات ما توهین شده؟
        خیلی از ماها بارها شده با خدا از شدت ناراحتی قهر کردیم. اون توهین نبوده!! یعنی قرآن و طرز خوندنش بالاتر از خداست؟ که حالا سبک خوندن قرآن باعث بشه حس کنیم به مقدساتمون توهین شده؟!!

    • 4. زنجبیل بانو  |  2009/10/18 در 11:59 ق.ظ.

      عالیه جان منم با این مراجع عظام مشکل دارم ! دیگه روشنفکرتینشون که همسن اقایی منتظری هست تو رسالشو اگه بخونی سنگشار کردن زن زنا کارو جایز دونسته . چه توقی داریم ما از اینها؟؟

      • 5. پری ناز  |  2009/10/18 در 12:54 ب.ظ.

        بحث من مراجع تقلید نیستن! مشکل من اینه که نامجو خیلی راحت عقاید افراد سنتی جامعه رو زیر پای خودش له کرد و مردم رو به قول معروف آدم حساب نکرد.

  • 6. alieh  |  2009/10/18 در 11:30 ق.ظ.

    در مورد مثالت
    فرض کنیم یه خونواده رسما اعتقاد داره که دختر باید حتما قبل هجده سالگی شوهر کنه و نباید دور از خونه بره واسه تحصیل و کار. حالا یکی از دخترای فامیل پیدا می شه که مقاومت می کنه و می ره یه شهر دیگه واسه کار و در بیست و پنج سالگی هنوز ازدواج نکرده. مسلما چنین دختری از طرف خاندانش متهم به خیلی چیزا می شه. حتی چیزای بد. و خونواده اش ازش ناامید می شن. اما دختر کار بدی نکرده.
    این مثال بیشتر به مورد نامجو نزدیکه.
    یه عقیده ی فیکس شده ی باطل در یک خانواده مثل خیلی از عقاید مذهبی مردم می مونه.

    • 7. پری ناز  |  2009/10/18 در 12:50 ب.ظ.

      نمی دونم چرا اصرار به این داری که حتما بعضی از مسائل به سرعت هر چه تمام تر تغییر پیدا کنن و بشن اونی که می خوای. عالیه جان باید زمان صرف بشه! نمی تونی یه شبه کاری کنی که سنت های قدیمی خونوادت رو از بین ببری و بعدش هم اینکه این شکستن سنت ها بها می خواد. بهایی که آقای نامجو هرگز حاضر نیست در قبال کارهایی که میکنه بپردازه. چرا آقای نامجو نامه ی عذرخواهی نوشت زمانی که ایران بود و بعد از خروج از ایران نامه اش رو پس گرفت و یه شعر دیگه در لجبازی با اینوری ها خوند؟… اگه عاشق سنت شکنی می بود ، می موند!

      • 8. Mrs.ZigZag  |  2009/10/18 در 8:50 ب.ظ.

        سوالت دقیقن مثل این میمونه که من بپرسم چرا ابطحی توی زندان اونجوری اعتراف کرد و وقتی میاد بیرون چرا تکذیب کرد؟

        فکر نمیکنی نامجو با دور بودن از وطنش داره بهای سنت شکنیش رو می پردازه؟ هر آدمی دوست داره توی کشور خودش باشه و روز به روز موفق بشه. به نظر من دور بودن نامجو از ایران یه نوع پرداختن بهاست برای سنت شکنی

    • 9. سمانه م.  |  2009/10/18 در 1:12 ب.ظ.

      وقتی میشه راجع به موضوعی مثال زد که بشه شباهت ها و تفاوت هاشو خوب تشخیص داد، در غیر این صورت میشه سفسطه. این مثال شما هم از همین نوعه. به نظر شما سنت شکنی کی فایده داره؟
      اصلا به چه منظوری میخوای سنت شکنی کنی؟ یا باید به خودت سود برسه یا به آدمهای دیگه و یا شایدم مریضی بی خودی میخوای سرتو دستمال ببندی!
      بله همه بزرگان سنت شکنی کردند ولی هیچ شباهتی بین این با اون نیست. ایشون با این کارش فقط حس بدی در برخی افراد به وجود آورد. سودش واسه بقیه که نیست ( چرا سود غیر اخلاقی داره و اونم اینه که بشینند دور هم به عقاید یه سری بخندند) واسه خودشم نمیدونم والا، حتما دلش خنک شد که آی دهن این سلیمی را صاف کردم. ولی عزیز من این واسه کسی بزرگی نمیاره و ایشون رو شخصیت بزرگ تو هنر نمی کنه.
      تایپ فارسی واسم سخته، دیگه من گفتنی ها رو گفتم، خودتون قضاوت کنید!
      دلم می خواد اون متنی که نیک آهنگ نوشته راجع به کاریکاتور نکشیدن از آقای خامنه ایی بخونید تا فرق هنرمند ها رو درک کنید.

      • 10. پری ناز  |  2009/10/18 در 1:36 ب.ظ.

        حتما پیداش می ککنم و می خونم!!!!…واقعا چقدر دلم آروم شد با این نظرت!!!

  • 11. alieh  |  2009/10/18 در 11:38 ق.ظ.

    هنر پیکاسو رو هم هنرمندهای سنتی زمانش قبول نداشتن.
    یا مثلا صدای گوشخراش گروه های متال بزرگی مثل متالیکا و سیستم او ا داون.

    یه چیز دیگه هم این که خیلی ها که الان از نامجو ایراد می گیرن، کسانی هستن که تو گفتگوی روزمره شون خیلی از اصطلاحات قرآنی رو – یا عربی یا ترجمه اش رو – با لحن مسخره و واقعا هم برای شوخی به کار می برند.

  • 12. golbanpp  |  2009/10/18 در 11:38 ق.ظ.

    سلام
    کامنت یک را هستم شدید!!!

  • 13. دختر حاجی  |  2009/10/18 در 11:53 ق.ظ.

    من به نظر هرکسی احترام میذارم.و بهش ایراد نمیگیرم که چرا این چیزها رو خونده !
    اما از نظر من بدترین آهنگش آهنگ بی نظیر بود.
    نمیدونم چرا ولی دیگه دوست ندارم آهنگاش رو گوش کنم.
    به نظر من چیز جالبی از آب در نیومد.
    البته نظر خودش برای من کاملا محترمه.و شاید حتی برای اون اصلا مهم نباشه که نظر من چیه !

    به هر حال آهنگ بی نظیرش رو نتونستم تحمل کنم !

    • 14. آقای زیپ  |  2009/10/18 در 9:31 ب.ظ.

      اتفاقاً آهنگ بی نظیرش سوگولی کل آهنگهاییه که خونده!
      چقدر با هم اختلاف سلیقه داریم!
      البته دوروبری های منم همه با نظر من موافقن! کم نیستن آدمهاییه که سخت از آهنگای نامجو دفاع میکنن و دارن روزشونو با آهنگای نامجو شب میکنن..
      من برای اولین باره که دارم همچین نقدهایی رو از نامجو میبینم!

  • 15. زنجبیل بانو  |  2009/10/18 در 11:57 ق.ظ.

    من کامنتمو تو همون پست قبل گذاشتم.

  • 16. كاكتوس  |  2009/10/18 در 12:12 ب.ظ.

    منم با عقيده عاليه كاملا موافقم.

  • 17. alieh  |  2009/10/18 در 12:20 ب.ظ.

    خواننده ی شیطان پرستی مثل مریلین منسون اون ور دنیا لیریک هایی داره که همه اش فحشه به عیسی مسیح. همه هم طرفدارش نیستن. اما هم اون به قوت خودش باقیه و هم مومن به قوت خودش و هیچ کدوم کاری به کار همدیگه ندارن. ممکنه نقدهایی بشه. اما دیگه فردی مثل سلیمی پیدا نمی شه که بره دادگستری و شکایت کنه!! و حکم بدن که 5 سال محکوم به زندانه! حالا این نامجوی بیچاره نه توهین کرده نه فحش داده به اسلام فقط قرآن رو با موسیقی خونده!

    • 18. پری ناز  |  2009/10/18 در 12:55 ب.ظ.

      عالیه جان بعید بود ازت که اروپا و آمریکایی که آزادی و دمو.کراسی توش هست رو با ایران مقایسه کنی!!! عزیز دلم ما تو ایران زندگی می کنیم و هنوز به این طور هنجار شکنی ها عادت نداریم!!!!برامون سنگینه!!!

      • 19. زنجبیل بانو  |  2009/10/18 در 1:10 ب.ظ.

        خوب چرا سنگیه ؟؟ کی قراره سبکش کنه جز من و شما؟؟

      • 20. پری ناز  |  2009/10/18 در 1:17 ب.ظ.

        من هم دوست دارم خیلی از سنت ها عوض بشه ولی نه با لج و لجبازی و همینطورهم با سرعت!!!!…جامعه ی ما ، مردم ما هنوز فکرشون، عقایدشون کشش این رو نداره که بخواد خیلی راحت جوون هاش یه مسئله رو زیر پا بذارند و اون ها بایستند و نگاهشون کنن و بگن به به و چه چه

      • 21. سمانه م.  |  2009/10/18 در 1:16 ب.ظ.

        دموکراسی یعنی احترام به عقاید دیگران هر قدر هم نا خوشایند!

  • 22. سانی  |  2009/10/18 در 12:27 ب.ظ.

    من نمی دونم کلا چرا از این بشر بدم میاد.

  • 23. alieh  |  2009/10/18 در 1:08 ب.ظ.

    در رابطه با پاسخت در مورد صرف شدن زمان برای تغییر بعضی چیزا :
    الان چند صده هست نه تنها این جور مسائل تغییر نکرده بلکه الان سه دهه است که بدتر هم شدن! وقتی مردم در مقابل کارهای نه چندان بزرگ همیشه جبهه می گیرن و ح.ک.مت هم لی لی به لالاشون میذاره و شرایط رو بدتر می کنه چه انتظاری می شه از آینده داشت؟ ما همونایی هستیم که نسل بعد رو هم تربیت می کنیم.
    مگه چجوری یه چیز فرهنگی تغییر پیدا می کنه؟ والا نامجو تدریجا داشت این کارو می کرد بازم نذاشتن!:)) اول یه آیه خوند گیر دادن به ش بعد رفت و یه سوره خوند!
    در مورد نامه عذرخواهی! نامجو هم چاره ای جز عذرخواهی نداشته. اینجا همه باید واسه کارهایی که می کنن عذرخواهی کنن تا زندون نرن تا اعدام نشن. می دونی اگه عذرخواهی نمی کرد اعدامش می کردن؟!حالا هم جایی هست غیر از این جا.

    همیشه در مقابل مشکلاتی که داشتیم گفتیم که این جا ایرانه.

    • 24. پری ناز  |  2009/10/18 در 1:15 ب.ظ.

      کما اینکه خودت هم همین الان داری می گی ایران اینطوره و چاره ای نداشت. عالیه اگه به کارش، به حرکتش ، به سبک خوندنش و هر چیزی اعتقادد داشت اول از همه عذر خواهی نمی کرد و بعد هم اینکه بعد از عذر خواهی از ایران نمی رفت!!!!…در ضمن لیلی به لالای عقاید مردم گذاشتن هم از اون کار هایی هستش که حکومت برای داشتن طرفدار انجام می ده! وگرنه همه می دونیم برای اونها مردم هیچ اهمیتی ندارن!!!!

  • 25. alieh  |  2009/10/18 در 1:25 ب.ظ.

    مساله ی سیاست و مساله ی مردمه. می موند حکومت نابودش می کرد. چون این، «حکومت ایرانه». اما این که ما مردم ایران همه ش بگیم این جا ایرانه بنابراین من نمی تونم فلان کارو بکنم مساله ی ایران سنتیه که اتفاقا داره سمت و سوی عقاید حکومت هایی که داشتیم میره.
    اینجا ایرانه و نمی تونست بمونه مساله ی سیاست ایرانه.
    قضیه ی عذرخواهی
    آرش حجازی بعد از جریان ندا پاشد رفت و حالاحالاها نیم تونه برگرده. چرا؟ آیا کار اشتباهی کرده بود؟ نه خیر از ترس جون ش پاشد رفت و به این خاطر که اونجا بتونه حقایق رو راحت تر بیان کنه.

    • 26. پری ناز  |  2009/10/18 در 1:35 ب.ظ.

      بحث محسن نامجو و آرش حجازی بحث هایی کاملا جدا از همه! آرش حجا.زی برای این رفت که شاهد بود!!!!شاهد یه جنایت!!!!!!….اگه هم می موند تو ایران درسته ممکن بود کشته بشه ولی این مسئله حتمی نبود و این کشته شدن هم به دلیل احترام به عقاید مردم نبود! به دلیل بعضی از منافع بود!!!…الان هم نمی گم محسن نامجو باید ایران می موند و اعدام میشد، کما اینکه اگه به حرف هاش اعتقاد داشت، به کارهاش اعتقاد داشت می تونست بمونه و دفاع کنه از خودش! کاری که آرش حجازی به هیچ وجه نمی تونست انجام بده!

    • 27. سمانه م.  |  2009/10/18 در 3:27 ب.ظ.

      بابا جان چرا همه چی رو با هم قاطی می کنید. آرش حجازی یه سفر اومده بود ایران، اکه هیچ ندایی رو هم نمیدید می خواست برگرده! چه ارتباطی به هم دارند من نمی دونم.

  • 28. alieh  |  2009/10/18 در 1:41 ب.ظ.

    نامجو چجوری می تونست از خودش دفاع کنه وقتی حکم دارن که چنین شخصی رو که به قرآن توهین کرده (!!) تازه میاد از کار ناشایست (!!) خودش هم دفاع می کنه اعدام کنن؟ اگه نامجو می تونست بمونه و از عقیده ی خودش دفاع کنه پس چرا هنوز هم که هنوزه سلمان رشدی مرتد معرفی می شه و پاشو بذاره ایران دخل ش دراومده؟! طبق گفته ی خمنیی هرجای دنیا دیدینش بکشیدش!!

  • 29. alieh  |  2009/10/18 در 1:46 ب.ظ.

    آرش حجازی حتی مشکلش در مقابل نامجو سهل تره. می دونی چرا؟ چون اگه بیاد ایران و مردم به خاطر نجاتش قیام کنن شاید بتونن جون شو نجات بدن و حکومت هم به علت مصلحت در ملاء عام نمی کشنش اما بعد ممکنه یه جورایی مخفیانه می کشن و می گن سکته ی قلبی کرده. اما نامجو رو می گن حکم دینی و شرعی داریم و مردم! شما هم که معتقدین! پس مرتده و باید کشته شه! قیام هم کنین اصلا راه به جایی نمی برین!

  • 30. alieh  |  2009/10/18 در 1:51 ب.ظ.

    آنجا كه علم پايان مي يابد ، مذهب آغاز ميگردد .
    » بنجامين ديزرائيلي»
    دین افساری است که به گردنتان میاندازند تا خوب سواری دهید و هرگز پیاده نمیشوند
    باشد که رستگار شوید
    » کائوچیو»

  • 31. كاكتوس  |  2009/10/18 در 2:51 ب.ظ.

    فكر نكنم تو ايران چيزي به نام تغييرات تدريجي بتونه معني داشته باشه پريناز .وقتي يكهو يك تغييري اتفاق ميفته كمي حرف و حديث وبحث پيش مياد اما يك سري مسائل رو درست ميكنه چون مردم هنوز تو شوكن و جايي براي مخالفت هاي انچناني گروه هاي سنتي نميمونه چون تعداد تجدد گراها بيشتر از سنتي ها شده ولي وقتي بخواي تغييرات رو آهسته اهسته به انجام برسوني (البته نه همه رو ها بعضي از انواع تغييرات) هم اعتراضها بيشتر و هم كار سخت تر ِ

  • 32. كاكتوس  |  2009/10/18 در 2:54 ب.ظ.

    ببين يك مقايسه ساده (البته نه اينكه بخوام كار ي نامجو رو مقايسه كنم) مثلا تغييراتي كه تو دو دهه اول صده 13 توسي ايران به سرعت توسط رضا شاه انجام شد . با وجود قدرت زياد سنتي ها اما چون سرعت بو دمشكلات هم كمتر بود . البته نه اينكه بخوام بگم اون ادم همه تغييراتش مثبت بوده . ولي خيي تغييرات مثبت هم تو اون مدت زمان 16 سال ي انجام داد كه واقعا كار ب بزرگي بود .
    يا امير كبي كخهه ارادت خاصي هم بهش دارمبراي ايجاد تغيير شتاب زده عمل كرد و خرافاتي ها و سنتي هاي بي منطق رو تحت فشار قرار اد و تو مدت كوتاهي بزرگترين تغييرات رو انجام داد.

  • 33. حامد  |  2009/10/18 در 3:09 ب.ظ.

    عوض شدن سنت که بحث اصلی این موضوع بود به همین راحتی ها نیست که یکی بخواد مثلا با خوندن قرآن اون رو تغییر بده یا عوض کنه … اینکه یه خواننده اومد و یه سبک جدیدی توی موسیقی بوجود آورد قابل ستایشه ولی این کار تا وقتی پیش مردم ارزش داره که به عقایدشون احترام گذاشته بشه… اینکه یه نسل بخواد بیاد تغییر و تحول توی سنت خودش بوجود بیاره کار اشتباهی نیست ولی درست نیست که همه چیز رو نادیده گرفت و بخاطر این کار از کسی که کار اشتباه رو انجام داده دفاع کرد.
    ولی وقتی کسی به قصد تمسخر کردن میاد کاری رو انجام میده نباید تاییدش کرد … خب این شخص بالاخره طرفدارائی داره و باید بدنبال محبوبیت بیشتر باشه نه اینکه بیاد بچه بازی در بیاره و چون ازیه چیز ناراحت شده بره قرآن رو مسخره کنه…!

    • 34. پری ناز  |  2009/10/18 در 3:15 ب.ظ.

      نیستم . برمیگردم جواب نظرات رومیدم!مثله اینکه این پست خیلی حرف داره

    • 35. آقای زیپ  |  2009/10/18 در 9:39 ب.ظ.

      به هیچ وجه قران تو این آهنگ مسخره نشده!
      این رو جای دیگه ای نگید!

      • 36. زنجبیل بانو  |  2009/10/19 در 6:03 ب.ظ.

        اقای زیپ من اصلا میگم گیریم هم که شد !! به کسی چه ربطی داره؟؟
        یکی دوست داره واسه فاطمه بنت نبی اواز بخونه یکی هم دوست داره قران و مسخره کنه . هر کدومشون هم باب طبع یه عده ای نیستند . چرا ما باید فکر کنیم که همیشه همه چیز باید باب طبع مومن ها باشه ؟؟ چرا بهشون بیشتر از خودمون بها میدیم ؟؟ کسی که قران و دوست داره این انهگ براش خوشایند نیست . منم که فاطمه رو دوست نداره از اهنگ یه باغبون یه یاسی کاشت اسمش فازمه و این جیزها خوشم نمیاد !! خیلی هام مثل منن ! کسی توجه میکنه به این مسئله ؟ نه! چرا چون جکمت طرفدار قشر مقابله ! خود به خود دچار این توهم هستن که حق بیشتری دارن . نه اقا جان ! اصلا مسخره کرده . خوبم کرده ! به هیچ کسی هم مربوط نیست . هر کی خوشش نمیاد نخونه ! تا جایی هم که من میدونم اصلا نامجو نیاز نداره این تیپ ادمها از اون خوششون بیاد !

      • 37. پری ناز  |  2009/10/19 در 6:22 ب.ظ.

        می دونی چیه دارم به این نتیجه می رسم که شما یه نفر اصلا از قوانین بحث کردن سر در نمی آری و اصلا نمی دونی تو بحث کردن صحبت از چه می دونم مثلا خوبم کرد این کار رو کرد و این حرف ها اصلا درست نیست!…خیلی خوب میشد اگه شرایط و قوانین بحث کردن رو بلد بودی( قابل توجه زنجبیل بانو)

  • 38. alieh  |  2009/10/18 در 4:46 ب.ظ.

    چیزی که مسلمه اینه که خیلی از مردم به اعتقادات نادرست خودشون متوسل می شن و دلیل پافشاری شون هم اینه که این ها اعتقادات اجداد ماست (سنت همینه). بعضی چیزا رو اون قدر مقدس می کنن و انقدر تکرارش می کنن که بعدش نمی تونن سنت شکن رو تاب بیارن. و چرا این طوری هستن؟ واسه اینه که از «گناه» می ترسن. دقیقا گناه و حس گناه. این چیزیه که تو این همه قرن مردم رو واداشته بعضی چیزا رو حفظ کنن. یعنی به خاطر علاقه ی صرف به اون سنت نبوده که سنت رو حفظ می کدن (بله ممکنه علاقه هم داشته باشن اما حس گناه هم وجود داره). سنت های دینی ما از این قبیل هستند. مثلا اگر کسی طبق مثال شما تو جشن شب یلدا شرکت نکنه، ممکنه بقیه از دستش ناراحت شن که «ما می خواستیم دور هم جمع شیم رسم خونوادگیه چرا نیومد» اما مسلما این وسط نمی گن «عجب گناهی مرتکب شد، کفر گفت» و … فکر گناه کردن زمانی که عمل انسان هیچ ضرری به کسی نمی رسونه فکر بیهوده ایه. قرآن خوندن نامجو چه ضرری به مردم زده جز این که عقیده ی خودش رو در مکانی آزاد به صورت آهنگ خونده، حالا هر عقیده ای می خواد باشه.
    تو نمی تونی سنت دینی رو با سنت ملی یلدا و نوروز مقایسه کنی. چون اگه به تاریخ نگاه کنیم، دین اسلام در طی این همه قرن با ایجاد وحشت درونی (در ناخودآگاه) تونسته به اینجا برسه. تو تاریخ طبری که معتبره نوشته بعد از مرگ پیامبر عده ای از مسلمونا جشن گرفتن! اینا همون کسانی بودن که به زور بلا مسلمنشون کرده بودن و فکر می کردن حالا آزاد شدند.اما زهی خیال باطل چون دور و بری های محمد ص زدن کشتنشون.
    خلاصه این که همین طور اول به زور و تهدید و بعد ایدئولوژی سنت های دینی وارد زندگی مردم شدن.
    قرآن رو دوست دارم.اما حواشی که می سازن براش بیخوده. ایرادی نمی بینم اگه یکی بخواد اون طوری قرآن بخونه، چون نه از نظر من گناهه، نه با این کار ضرری به کسی می رسه و کسی ایمان خودش رو از دست می ده، تنها نتیجه ی بدش به کسانی می رسه که با حفظ این افکار در ذهن مردم دارن نون می خورن و احترام بدست میارن و اگه این افکار عوض شه واسه اینا مشکل می شه. اینا کسانی هستن که چنین تفکراتی رو رواج دادن و میدن.کسانی مثل سلیمی و افرادی مثل اون که اون بالابالاها دم از سنت می زنن کسانی هستند که نه ککشون واسه خلیج فارس می گزه نه واسه مولانا نه واسه فردوسی نه حتی واسه نوروز! اون وقت شماها از عقایدی که اینا براتون ساختن اینا دفاع می کنید؟!

    در مورد تغییر تدریجی کی میگی: شما خودت موضع سختی در مقابل کار نامجو گرفتی، پس تغییر تدریجی چطوری به وجود میاد؟! خیلی ها عقیده ی شما رو دارن. این عقیده ایه که هزار ساله به قوت خودش باقیه، هر نسل هم سر عقیده ی خودش پافشاری کرده و عده ای رو که این اعتقادات رو قبول نداشتن طرد کرده.
    پریناز جون! حرف به به و چه چه گفتن به نامجو نیست. چه بسا من خودم زیاد اهل نامجو نیستم. حرف من اینه:سوء استفاده از مردم توسط ایجاد عقاید پوچ . اگه این عقاید رو به وجود نمی آوردن که اسلام به این صورتی نبود که الان هست و این قدرتمندان مذهبی این همه قرن واسه مسلمونا تصمیم نمی گرفتن.

    • 39. پری ناز  |  2009/10/18 در 5:03 ب.ظ.

      عالیه جون همونطور که ما نباید آئیین شب یلدا رو به عقاید نامجو ربط بدیم، نباید هم محسن نامجو رو با آرش حجازی مقایسه کنیم.
      ببین عالیه تو موضوع اصلی که باعث موضع شدید من نسبت به نامجو شده رو نمی دونی !!!! شاید متوجه نشدی! ببین خانووووم محسن نامجو اول می آد و یه آیه ی قرآن و یه سوره رو با یه شعری می خونه! محکومش می کنن! به 5 سال زندان محکوم میشه،برای فرار از این حکم عذر خواهی می کنه! از همه!!!!… بعد از این ماجرا از ایران خارج میشه . یه شعر جدیدی رو در جواب به این آقا می خونه!!!! یه سوره ی قرآن با صوت وحشتناک!!!!!فجیع!!!!…آخرای شعر به میو میو می افته!!!!…همه هم می دونیم که ایشون باری مقابله به مثل و در جواب به های اون طرف با عقاید مردم بازی می کنه و هووووی میگه!!!همنوجا هم عذر خواهیش رو پس می گیره!!!!…عالیه باز هم می گم! سنت شکنی اصلا کار بدی نیست اما باید طبق اصول و عقاید باشه!!!! عالیه اعتقادی که مردم به قرآن دارن یه عقیده ی پوچ و واهی نیستش که به خاطر حرف یه عده به وجو اومده باشه!!!!…عالیه قرآن حی و حاضر برای مردم وجود داره!!!! مردم چیزی رو که می بینن قبول دارن نه چیزی که بهشون گفته شده!!!!

      • 40. زنجبیل بانو  |  2009/10/18 در 7:04 ب.ظ.

        اتفاقا مردم چیزهایی رو باور میکنن که دقیقا بهشون گفته شده ! نصف این مردمی که تو ازشون صحبت میکنی و طرفدار اعتقاداتشونی اصلا نمیدونن اسلام واقعی چیه . مسلمونن چون مسلمون به دنیا اومدن . عاشوره نذری میدن چون باباشون و بابابزرشون این کار میکرده !
        اسم امام علی میاد اشک تو چشاشون جمع میشه چون همیشه مامانشون بهشون گفته تو سختیها به علی اقتدا کن کمکت میکنه . خالا اون مادره از کجا به این نتیجه رسیده ؟ مادرش گفته که اونم از مادرش شنیده بوده!!

      • 41. Mrs.ZigZag  |  2009/10/18 در 8:18 ب.ظ.

        چند درصد این مردم مسلمون و معتقد به قرآن سی جز این کتاب رو برای فقط یک بار کامل با تفسیر خوندن پریناز؟

        همین مردم مسلمون معتقد میگن تو قرآن اومده که مرد میتونه 4 تا زن بگیره!! کجای قرآن یه همچین آیه یی داریم ما؟

        این تعصب بیجا نیست؟ این مردمی که تو داری ازشون دفاع میکنی خیلی هاشون حتی سوره های قرآن رو از نزدیک ندیدن خیلی هاشون معنی هاش رو نمی دونن… مردم چیزی رو قبول کردن که بهشون دیکته شده نه چیزی که دیدن و فهمیدن!

        راستش هی جوابا رو خوندم و هی حرفم اومد!! ببخش اگه زیادی کامنت گذاشتم.
        در آخر نظر من اینه که بذاریم قرآن رو بخونن. بذاریم هر طور که میخواد قرآن خونده بشه… اجازه بدیم هر کس هر جوری که راحته با خدا ارتباط برقرار کنه!! اینقد برای هر چیزی چارچوب و قانون تعریف نکنیم. اینقد کسی رو توی منگنه نذاریم و نگیم اینجوری نخون چون توهینه اونجوری با خدا حرف نزن چون توهینه…
        بار نامجو و طرفداران نامجو اونوجوری قرآن رو بخونن… مگه هدف خوندن و فهم قرآن نیست؟ چه فرقی میکنه من با صوت و طبق روال سنتی بخونم و یا با قر و رقص و به قول تو میومیو؟
        مهم اینه که با خدا و قرآن آشتی کنیم. مهم اون بالاییه پریناز که هر طور باهاش حرف بزنی و قرآنش رو بخونی قبول میکنه. ما کی هستیم که حالا چارچوب و قانون بذاریم واسه ارتباط با خدا؟
        فکر نمیکنی همین چارچوب ها باعث دوری از خدا و دلزدگی از قرآن شده؟ فرق بچه های مسلمون و طرز صحبتشون با خدا با طرز صحبت بچه های مسیحی با خدا رو یادته؟ اینم دقیقن همونه.

      • 42. آقای زیپ  |  2009/10/18 در 9:45 ب.ظ.

        داری اشتباه میکنی خانوم پریناز!

  • 43. alieh  |  2009/10/18 در 4:53 ب.ظ.

    اگه نمی خواین عقیده تونو تغییر بدین حداقل بذارید بقیه هم عقیده ی خودشونو داشته باشن.

    • 44. پری ناز  |  2009/10/18 در 5:09 ب.ظ.

      چرا باید عقیدم رو تغییر بدم؟ دلیلی نمی بینم! من اونقدر به عقایدم پایبند هستم و اعتماد کامل بهشون دارم که به این راحتی ها تغییرشون نمی دم!!!!

      • 45. Mrs.ZigZag  |  2009/10/18 در 8:07 ب.ظ.

        اعتماد کامل داشتن به عقاید یعنی تعصب پریناز. اینکه حتی یک درصد هم احتمال شک و اشتباه رو ندادن یعنی تعصب و این چندان خوب نیست. کما اینکه ما چوب همین تعصب ها رو داریم می خوریم.

      • 46. پری ناز  |  2009/10/18 در 8:11 ب.ظ.

        زیگزاگ فقط می تونم بگم اعتقاد من چیزی نیستش که یه شبه به وجود اومده باشه!!!!… تعصب بیش از حد و غیر معقول هم ندارم!!!ببین زیگزاگ تو خیلی از جاها شده که اومدم و تو همین وبلاگ از کارهای بزرگان ایراد گرفتم و به قوانینی که وجود دارده نقد داشتم اما تو این زمینه هیچ جوره نمی تونم هضم کنم که ببینم کسی با قران سعی تو جریحه دارر کردن احساس حتی یه نفر رو هم داشته!!!

      • 47. آقای زیپ  |  2009/10/18 در 9:59 ب.ظ.

        ای بابا..

      • 48. Mrs.ZigZag  |  2009/10/19 در 7:56 ق.ظ.

        قرآن همونجوری که فقط مال نامجو نیست فقط مال ما هم نیست. مثل خدا! اگه فکر می کنی کارش توهین به خداست تو اونجوری نخون تو کار اون رو تکرار نکن. اما جلوی اون رو هم نگیر. خیلی از ماها با نامجو قرآن گوش میدیم. اگه نامجو اونجوری با اون سبک نخونه دیگه همون 2-3 دقیقه هم قرآن گوش نمیدیم. اگه به من بگن پیامبرت رو با اسم حضرت محمد صدا بزن و بعدشم یه صلوات بلند بالا بفرست ترجیح میدم دیگه پیامبرم صدا نزنم. میفهمی منظورم رو؟

      • 49. پری ناز  |  2009/10/19 در 8:51 ق.ظ.

        کاملا حرفت رو قبول دارم و بهش اعتقاد هم دارم!فقط می گم این بشر وقتی می خواست کار فرهنگی انجام بده ، نباید این کار رو می کرد و از سر لجبازی و به قول معروف حال گیری این کار رو می کرد! با این کارش اعتقادات خودش رو هم به مسخره گرفت!!!

  • 50. alieh  |  2009/10/18 در 6:16 ب.ظ.

    اگه دوباره حرف منو بخونی متوجه منظورم می شی.چون صحبتای ما تکرار می شه. قرآن یه چیزه و حواشی ای که واسش ساختن یه چیز دیگه.
    من نگفتم عقیده تو تغییر بده! می گم اگه نمی خواین عقیده تونو تغییر بدید حداقل بذارید بقیه هم عقیده ی خودشونو داشته باشن. شاید یکی عقیده ی شما رو راجع به بعضی سنت ها قبول نداره. بذار اون آزادانه حرف بزنه حتی در قالب هنر و داستان و … سما هم که ماشالا تو ایران آزادین که هی به مخالفین سنت های پوچ بتوپید و از جانب حکمت حمایت هم بشید چون اگه دوباره حرفامو بخونی می فهمی که تمام این عقاید پوچ زیر سر حکام مذهبیه!!
    بازم می گم قرآن یه چیزه، تعصباتی که واسش ساختن در مورد نحوه ی خوندنش یه چیز دیگه.

    نامجو به خوبی تو آهنگاش جواب می ده. این ایرادی نداره. عذرخواهی هم که دوباره برگشتیم سر موضوع اول مون! این چرخه داره تکرار می شه. ببینیم بقیه چی می گن.

    • 51. پری ناز  |  2009/10/18 در 7:28 ب.ظ.

      مثله اینکه خیلی سر ِ شور داری عالیه!!!…بی خیال من هر چی بگم تو حرف خودت رو میزنی!!!

  • 52. alieh  |  2009/10/18 در 6:20 ب.ظ.

    یه در ضمن جدا از بحث نامجو سنت شکنی هر نوعش مخالف با اصول و عقایده در غیر این صورت سنت شکنی نامش نیست.

  • 53. زنجبیل بانو  |  2009/10/18 در 6:55 ب.ظ.

    من الان تو یه مورد گیج شدم . پریناز خانوم شما بالاخره فکر میکنی که این کار نامجو ایرادی نداشت به نفسه ولی برای جو سنتی ایران بد بود یا نه خودت هم از نفس کارش بدت اومده؟؟؟

    از طرفی میگی مردم ما هنوز راه داره تا یاد بگیرن این چیزها رو هضم کنن و توهین تلقی نکنن . از طرفی هم خودت انگار بهت برخورده و در واقع خودت هم داری مثل بقیه سنتی فکر میکنی.
    این جو تغییر نمیکنه مگر اینکه تک تک ما بخواهیم که عوض شیم و یاد بگیریم که حتما کسی که مثل ما فکر نمیکنه بد نیست . حق داره هر جور دلش میخواد باشه . متاسفانه این تفکر خودخواهانه رو اول اسلام و بعدش هم جمهوری اسلامی یاد ما داده .
    هر کسی که مطایق میل ما لباس نپوشه . هر کسی که به چیزهایی که ما دوست دارین اعتقاد نداشته باشه بده .الان ممکنه بگی خوب اعتقاد نداشته باشه ولی تو ملع عام عنوانش نکنه که توهین محسوب بشه . من اینجا یه سوالی دارم . من از اسلام بیزارم . اصلا متنفرم ! خوب؟ حالا اگر کسی بیاد جلوی من یا تو وبلاگش یا تو اهنگهاش از اسلام خوبی بگه من حق دارم بگم اه اه غلط کرد به عقاید من توهین کرد؟؟ حق دارم؟؟

    • 54. پری ناز  |  2009/10/18 در 7:27 ب.ظ.

      ببین خانوم اگه تا الان وبلاگ من رو نخوندی خواهش می کنم پست های اجتماعی من رو بخونی و متوجه بشی که عقاید من و صحبت من حرف دل مردمه و تا یه حدی هم می تونم بگم حرف های مردم رو می زنم!!!!…من هیچ وقت همچین حرفی نزدم که نامجو غلط کرد ولی می گم حق هم نداشت تو آهنگ دومش قرآن رو با تمسخر بخونه!همین!!!!

      • 55. آقای زیپ  |  2009/10/18 در 9:52 ب.ظ.

        تعمیم نده حرفات رو به همه مردم!
        اگه حرفات حرفای مردمه پس مطمئن باش من تو این سیکل قرار نمیگرم!
        پس من الان تو دایره افکار تو اصلن جزو مردم محسوب نمیشم! یعنی تو منو با این افکارم آدم حساب نمیکنی احیاناً؟!

  • 56. زنجبیل بانو  |  2009/10/18 در 6:59 ب.ظ.

    یا اینکه ادم همیشه باید جمع و در نظر بگیره . او اروگا مردم ازادن . همه سر برهنه و با دامن کوتاه میان بیرون . مسلما مسلما هیچ معنی هم براشون نداره حجاب ولی اینجا مسلمونها خیلی راحت با روسری و حتی چادرشون میرن اینور اونور و هیشکی هم حق نداره بهشون چپ نگاه کنه . حالا اگر بر عکس این باشه تو یه حمع مذهبی و سنتی یه خانومی لباش باز بپوشه چه اتفاقی میافته؟؟
    چرا ما نمیخوایم این فکر و که حق با ماست و ما اکثریتیم و ما درست فکر میکنیم و…. ازش دست برداریم. هیچ کس درجایگاهی نیست که بتونه بگه چی خوبه چی بده و هر انسانی ازاده هر جور که دلش میخواد فکر کنه.

    • 57. پری ناز  |  2009/10/18 در 7:30 ب.ظ.

      هیچ کس در جایگاهی نیست که بگه چی خوبه و چی بد! کاملا درسته ولی این کاری که تو هم الان همینجا داری می گی!!!من دارم نظرم رو واضح و به طور صریح می گم!!!! می گم از نظر خیلی از کسایی که شعرهای نامجو رو به عنوان یه Listener گوش می دادن آهنگ دومش یه فاجعه است!!!!!…توهین به عقاید مردمی که اکثریت قریب به اتفاقشون مسلمانند و قران کتاب مقدسشونه!!!!

      • 58. آقای زیپ  |  2009/10/18 در 9:56 ب.ظ.

        شما چجوری انقدر مطمئن لفظ اکثریت رو بکار می بری؟!
        در جواب ابن پاسختون منم ادعا میکنم که اتفاقاً برعکس؛ اکثریت خیلی هم با این آهنگ حال کردند!

  • 59. زنجبیل بانو  |  2009/10/18 در 7:07 ب.ظ.

    به به چه چه نکنن ! مگه قراره بکنن ؟ اصلا کدوم سنتی اینجوری شکسته شده با به به و چه چه ؟ نکنن ! ما هم قرار نیست عقیده کسی رو عوض کنیم . بزرگترین کمکی که میتونیم به ازادی اندیشه بکنبم که یاد بگیریم خودمون ازادانه فکر کنیم . خودمونو بتونیم اصلاح کنیم با اینهمه اراجیفی که از بچگی ناخواسته باهاش اجین شدیم بسه .
    همینکه من به خودم یاد بدم هر کسی که مثل من نیست بد نیست و هر کسی حق داره اونجور که دلش میخواد زندگی کنه و سعی کنم این عقیده رو هر روز تو زندگیم تمرین کنم بسه . دیگران نمیخوان به به چه چه کنن . خوب نکنن !

    • 60. پری ناز  |  2009/10/18 در 7:36 ب.ظ.

      من نه می خوام عقاید کسی رو عوض کنم ، نه عقاید خودم رو عوض کنم . فقط و فقط می خوام بگم که باید به عقاید مردم هرچند که ریشه تو القائات روحانیون به مردم داشته باید احترام گذاشت!!!…حالا چه مخالف ما و چه موافق ما!!!

  • 61. Mrs.ZigZag  |  2009/10/18 در 7:56 ب.ظ.

    در ضمن عزیزم اینکه نامجو طبق مردم سنتی عمل نکرد و نظر اونها رو نادیده گرفت چیز بدی نیست. مثل این میمونه که من عقاید خانواده م رو نادیده بگیرم و با کسی هم خونه بشم! آیا این چیز بدیه یا دلیلیه برای اینکه عقاید کسی رو به حساب نیاوردم؟
    اگه اینجوریه پس چرا افراد سنتی عقیده ی یه فرد مدرن رو نادیده میگیرن و طردش می کنن؟! پس کار اونا و یا کار تو هم نادرسته.

  • 62. Mrs.ZigZag  |  2009/10/18 در 8:02 ب.ظ.

    ببین تا زمانی که افراد سنتی توقع احترام به عقاید رو به صورت یک طرفه داشته باشند همیشه احساس میکنن بهشون توهین شده. چرا فقط برای یک بار و یک بار افراد سنتی به افرادی با طرز فکر مدرن احترام نمیذارن؟ چرا همیشه مدرنیسم محکوم شده؟
    آیا بردین 5 سال زندان برای نامجو نوعی بی احترامی به عقاید طرفداران مدرنیسم نیست؟ تا کی سنتی ها باید با انواع و اقصام توهین ها افراد مدرن رو وادار به سکوت کنن و توقع داشته باشن مدرن ها به افکار سنتی اون ها احترام بذارن؟!!

    از نظر من حتی اگه نامجو بی حرمتی یی هم کرده باشه که نکرده نباید توقع داشت که این کار رو نمیکرد. احترام به عقاید اگه قراره باشه باید دو طرفه باشه.

    • 63. پری ناز  |  2009/10/18 در 8:08 ب.ظ.

      لج و لجبازی رو می تونست با هر کار دیگه ای انجام ببده، ولی نه با آیات قرآن! ده بار ، بیست بار گفتم تو همین پست که من با آهنگ با موزیک این اقا که در اولین بار خونده مشکلی ندارم. مشکل من آهنگیه که از سر لجبازی و به خاطر به اصطلاح تو دهنی زدن به اون طرف انجام داده!!!!… فردا سعمی کنم آهنگش رو بذار برای دانلود تا گوش بدین.

  • 64. دختره  |  2009/10/19 در 1:15 ب.ظ.

    خب اون موقع کی جلب توجه کنه؟
    من کلا از این نامجو خوشم نمیاد.

  • 65. maahoor  |  2009/10/19 در 3:48 ب.ظ.

    به نظرم مشکل اونجاست که شما فکر میکنی‌ از سر عناد این کار رو کرده شاید این آقای نامجو از عشقش این کار رو کرده کما اینکه من نوجوون که بودم قرآن را با آهنگ خودم میخوندم…چرا شما همه چیز را عناد میبینی‌؟ این یک دیدی بسیار متعصب خود برتر بین و خود مطلق بین هست همون که همه مسلمونها خودشون را از همه بر تر میدونن…(مسلمونها فقط ما ایرانیها نیستیم، بقیه مسلمونها اصلا ما را کافر میدونن. )

  • 66. آقای زیپ  |  2009/10/19 در 4:09 ب.ظ.

    من نمیدونم کی به شما گفته که نامجو از سر لجبازی این آهنگ رو خونده! باهاتون از ریشه مشکل دارم!

  • 67. بانو تمشکی  |  2009/10/19 در 8:09 ب.ظ.

    اخ اخ . . . شونه هات الان در حال پرت شدن و نقش زمین شدنه . .

    الهی . . . خسته نباشی عزیزمممم[لبخند]


من در توئیتر

  • انقده بدم می آد بگم گوجه سبز. 6 years ago
  • آلوچه می خوریم!:دی 6 years ago
  • بیکار که باشی خواب بهت غلبه می کنه. 6 years ago
  • زندگی چیست؟...خواب و خواب و خواب. 6 years ago
  • تا چند وقت دگه هر کی طرفدار رئیس جمهور محترم باشه ، باید یواشکی بگه. داره خطری می شه 6 years ago

لوگو ها

جمــع دختــرونه Face Off :  رو در رو با وبلاگ نویسان

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: